Professionele kwaliteiten

In een kwartiertje door mijn ontwikkeling als maker van blended opleidingen

Zelfstandig

In 2001 ben ik Helder & Wijzer begonnen. Daarmee wilde ik voor mezelf de vrijheid creëren om te doen waar ik goed in ben. Voordat ik als freelancer startte heb ik twee banen gehad, als uitgever en als onderwijskundig adviseur. Veel mensen vinden het ‘moedig’ om zelfstandig te zijn. Gek genoeg vind ik mijn autonomie juist veilig. Bij elke nieuwe opdracht kan ik bekijken of ik in huis heb, of in huis kan halen, wat nodig is om een goed resultaat te leveren.

Leergierig

Voordat ik ging werken heb ik Frans gestudeerd met Culturele Studies als afstudeerrichting en nog een jaartje Nederlands er tussendoor. Naast het werk heb ik de afgelopen twintig jaar allerlei cursussen en opleidingen gedaan. Bijvoorbeeld modules onderwijskunde, een jaarcursus Multimedia, een opleiding tot communicatietrainer, maar ook korte workshops over duurzaam ontwikkelen van digitale leermiddelen, didactische werkvormen of ‘Leren faciliteren in Moodle’.

Ik ben nu behoorlijk wild van het fenomeen webinar als context om in te leren. Na flink oefenen heb ik het al beoorlijk onder de knie en kan ik het weer aan anderen leren.

Talenmeisje

Met mijn laatste “formele” cursus heb ik mijn Cambridge Proficiency in English Certificate gehaald. Grade A, daar was ik wel trots op.
Ik kan me daardoor vrij voelen in internationale projecten. In het Engels een workshop geven of coachen, daar word ik niet zenuwachtig van.

Franse teksten kan ik goed lezen en ik kan het ook nog goed verstaan, maar spreken heeft oefening nodig.

Schrijven

Hoewel ik breed inzetbaar ben, bijvoorbeeld als projectleider, heb ik wel een specifiek talent: schrijven van instructieve teksten en cases. Het schrijven is de basis van mijn werkende leven. Een tekstje in elkaar zetten voor een voice over of instructievideo is voor mij echter geen droge techniek. De taal moet de kern raken en daarmee de ontvanger.

Fantasie, of beter, inlevingsvermogen

Sinds de basisschool verzin ik graag verhaaltjes. Dat ben ik blijven doen. Een training of blended learning programma is eigenlijk ook een klassiek verhaal. Ik leef me in, zodat ik de wereld van de cursist aanvoel. De held (cursist) heeft een doel. Er zijn blokkades die uit de weg geruimd moeten worden. Er zijn helpers en tegenstrevers. Onderweg komen er emoties los. Als de obstakels overwonnen zijn, volgt inzicht en transformatie. Oftewel, de cursist kan iets nieuws en gaat dat toepassen. Daarmee verandert zij en haar werk verandert mee.

Motiverend

Vrienden, en mensen met wie ik werk, vinden het mijn sterkste kwaliteit: motiveren. Mijn enthousiasme stimuleert mensen om hun doel te vinden, in beweging te komen en veel te geven. Dat kan tijdens een rollenspel in een training zijn of tijdens een Skypevergadering waarin we brainstormen over de invulling van een leertraject. Ik geniet ervan als ik mensen kan beïnvloeden om iets ten goede te veranderen.H

One thought on “Professionele kwaliteiten

  1. Pingback: Verslag Isabelle Langeveld over gebruik Moodle Bestuursacademie | Moodlefacts.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>