Game based learning: Hoeveel goud? Zoveel mogelijk!

Nog nooit had ik een serious game meegemaakt. Voor een instructional designer als ik, die graag van alle markten thuis wil zijn, vond ik dat een groot gemis. Daarom was ik blij dat collega Tineke van Kooten me meevroeg naar een dagje Gold of the Desert Kings van Eagle’s Flight. Het idee achter de dag is dat ZP-ers zoals wij een game doen om te ontdekken hoe resultaatgericht ze eigenlijk aan het ondernemen zijn. Was het wat? Kijk maar.

Het spelen van de game duurt 25 dagen. Maar elke dag duurt drie minuten, dus dat gaat best vlot. In die tijd neem je met je drie teamgenoten heel veel beslissingen. Je bent onderweg van de thuisbasis naar de bergen om goud te delven en moet ook weer terug. Hoeveel eten mee? Hoeveel water kopen we bij bankier/winkelier Peter van den Nagel? Welke kant op? Je besluit behoorlijk ad hoc, op basis van de weersvoorspelling.

SMART natuurlijk

In de briefing voor vertrek bedelft gids Tako Hulsman ons met een berg informatie die we goed moeten verwerken. Als ik hem een aantal keer nadrukkelijk hoor zeggen: “Hoeveel goud haal je uit de bergen? Zovéééél mogelijk!”, mompel ik, “Dat moet natuurlijk SMART”. En wat doe ik met dat inzicht van het begin tijdens het spel? Helemaal niets. Mijn team rent op dag 1 meteen weg, met veel te weinig eten, blijkt al snel.

Team Groen, met collega Tineke, gaat maar niet weg. Wat zijn ze aan het doen? Hun pas op de plaats van drie dagen heeft in elk geval zin, want ze winnen, ruim.

De les die we leren, is dat gouddelvers de belangrijkste beslissing aan het begin nemen: voor welk resultaat gaan ze? Winnen wordt overleven. Resultaatgericht door de woestijn rennen en mogelijkheden maximaliseren is pas echt winnen.

Praten in metaforen

Als ons dat duidelijk is, moeten we de hele middag aan het werk met een gemetaforiseerde vragenlijst. De antwoorden zijn een vertaalslag van sterke metaforen als ‘Waarom vraag je geen informatie aan de oude man?’ ‘Houd je een weerstaat bij om te voorspellen wat er op je pad kan komen en wat je aan eten en water nodig hebt?’ ‘Wanneer ga jij in een dorp zitten voor de veiligheid en daar tijd verspillen?’ naar ons ondernemerschap.

Mijn energie zakt daarbij in (Tako en Peter zijn op zoek naar een betere vorm voor de middag). Mij is al lang duidelijk dat ik eerst mijn 10 staven goud moet definiëren. Niet alleen inhoudelijk, wat ik allemaal voor mooie dingen wil maken voor de mensen, maar ook letterlijk in goud (geld om van te leven en te sparen). Dat weet ik ook al zo lang, maar toch duik ik steeds in de actie. Maar nu ga ik het echt doen. Echt! Tineke en ik gaan elkaar daarbij coachen.

De mails van Tako en Peter helpen ook. Toen ik Tako mailde dat mijn video bijna klaar was, kreeg ik als antwoord:

Draagt het wel bij aan je 10 staven goud doelstelling, of zit je even lekker in een dorp terwijl je monteert..? ;)

Zachte confrontatie

Een game als leerervaring kan behoorlijk veel impact hebben. Als het gaat om skills ontwikkelen, kan je bijdrage aan een game je confronteren met je zwaktes en je laten schitteren met je kwaliteiten. De taken hebben we bijvoorbeeld niet bepaald bewust verdeeld. We hebben bij de kennismaking wel wat persoonlijkheidskenmerken gedeeld, maar daar verder niets mee gedaan. En dat voor een Belbingeschoolde trainer als ik!

Na een paar dagen in de game merkte ik dat ik niets te doen had, maar wel ons in de verkeerde doelstelling meesleurde om zo snel mogelijk naar de bergen te rennen. Niet zo gek, want ik ben een Vormer, “en altijd zo lekker snel”. Tineke is een sterke Monitor. Zij is veel bedachtzamer en heeft gepleit voor pas op de plaats en de oude man gebruiken. Misschien dat we daarom goed samenwerken?

Wat is jouw goud?

Ik raad om verschillende redenen aan om deel te nemen aan een game als ‘Gold of the Desert Kings’. Opleidingsontwerpers en HR-mensen krijgen een goed beeld van de potentie van een game voor de professionele ontwikkeling. Het is een goede aftrap voor een traject waarin bijvoorbeeld resultaatgericht werken (zo heet Het Nieuwe Werken tegenwoordig) ingevoerd wordt. Voor wie zijn zelfbeeld eens wil bijstellen, is het ook een veilige en leuke onderneming.

Om het nog even persoonlijk te maken: tijdens de gamedag kreeg ik een telefoontje dat ik samen met een andere kandidaat in de race was voor een mooi project. Vandaag hoorde ik dat na lang wikken en wegen de ander is gekozen. Hoewel ik het absoluut graag had willen doen, kan ik er toch vrede mee hebben, want het project brengt me niet dichter bij het goud dat ik gedefinieerd had. Tenminste inhoudelijk dan, financieel flonkerde het goud mij tegemoet…

Herinnert u zich deze nog?

One thought on “Game based learning: Hoeveel goud? Zoveel mogelijk!

  1. Wat een leuke blog Isabelle! Bedankt voor je hoge waardering van de training in de pilot, maar ook je kritische meedenken over verbeteringen. De eerste open training (ws in mei) gaat nog meer KNALLEN dan de pilot al deed! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>