Een casus als kader voor een training Presenteren

Gaan we voor ‘in company’ of ‘open inschrijving? In mijn aftrap voor het experiment collectief lerend een training ontwikkelen schreef ik dat een casus richting geeft aan ons trainingsontwerp. Als we werken voor een opdrachtgever die belangen heeft en eisen stelt, kunnen we onszelf uitdagen met dilemma’s en voorwaarden die een beetje druk op de toekomstige deelnemers en trainers leggen. Als ontwikkelaars kunnen we daar dan didactisch verantwoorde oplossingen voor bedenken.

Later kunnen we er altijd nog een training ‘Presenteren voor iedereen’ van maken.

Onze opdrachtgever

Laten we ‘de Belastingdienst’ als FICTIEVE opdrachtgever nemen. Daar kan iedereen zich iets bij voorstellen en ik blijf dichtbij mijn eigen ervaring. Mijn zus werkt er, een vriendin zat in het MT van een regionale dienst  met HR in haar pakket en ik heb zelf een opleiding voor de Douane (onderdeel Belastingdienst) ontwikkeld, ik weet er dus alles van ;-)*. Ik heb een aantal redenen om voor het onderwerp presenteren te kiezen.

De dienst is al heel goed bezig om het makkelijker te maken, maar het mag nu ook wel wat leuker… Het landelijk MT heeft daarom de opdracht de organisatie ingestuurd dat alle medewerkers vanaf functieniveau E in aanmerking komen voor een training Presenteer de Belastingdienst, presenteer jezelf.

Met de training wil men verschillende doelen bereiken:

  1. Het beleid moet beter door de medewerkers verkocht worden als ze extern in contact komen met publiek en partners, denk aan voorlichting aan ondernemers of samenwerking met andere overheidsdiensten
  2. Ook intern moet men zich beter kunnen uitdrukken: informeren van andere afdelingen, aftrappen van projecten, briefen van collega’s
  3. Doordat een groot aantal medewerkers dezelfde training volgt, ontstaat een gemeenschappelijke stijl van presenteren en een kwaliteitsnorm. Van medewerkers wordt verwacht dat zij samenwerken aan presentaties om stijl en kwaliteit te bewaken
  4. Ten slotte is er een career development-aspect. Ook uit de hogere lagen zullen namelijk medewerkers moeten vertrekken. Zij moeten zich aantrekkelijk kunnen presenteren op de arbeidsmarkt. In het kader van outplacement kunnen zij de training vrijwillig volgen.

Eigen opleidingsafdeling

De Belastingdienst heeft een centrale afdeling voor het opleiden van medewerkers. In hun assortiment zit al een Basistraining Presenteren. Deze is echter vrij traditioneel van opzet (2 dagdelen in een groep onder leiding van een trainer). Sinds de video 70:20:10 viraal is gegaan langs alle medewerkers die iets met opleiden te maken hebben, gelooft men niet meer in het rendement van de bestaande training.

Bovendien is zo’n opzet niet haalbaar als het om honderden deelnemers gaat. De dienst beschikt al over een Moodleplatform en wil daar graag meer uit halen. Hoogste tijd dus om Presenteren te verblenden.

Echter, de medewerkers van de opleidingsafdeling zitten al vol met werk en kunnen de klus niet klaren. Een kans voor ons!

De randvoorwaarden waar we mee ‘dealen’

Wij worden door de verantwoordelijke medewerker van de afdeling Opleidingen ingeschakeld om een aantrekkelijke blended training te ontwikkelen. We noemen onze opdrachtgever Nanet. Zij heeft als opdrachtgever het MT-lid dat op landelijk niveau met HRD belast is. De randvoorwaarden die zij van hem heeft gekregen in het kort:

  • Tussen januari en juli 2014 zullen 400 medewerkers verplicht getraind worden en er zijn nog eens 400 plaatsen beschikbaar voor medewerkers die vrijwillig willen deelnemen
  • Het opleidingsniveau van de medewerkers is MBO+
  • Er wordt gewerkt in groepen van ca 12 deelnemers die tegelijk starten, samengesteld van verschillende afdelingen, in een mix van verplichte en vrijwillige deelnemers
  • De training wordt in principe online aangeboden. Alleen als we kunnen aantonen dat het noodzakelijk is, kunnen er één of meer bijeenkomsten georganiseerd worden
  • Er is minimale begeleidingstijd van coaches beschikbaar; maximaal 8 uur per groep
  • De meeste deelnemers beschikken over een iPad. De volledige training moet hierop te volgen zijn, via de Moodlesite
  • Elke deelnemer geeft aan het eind een presentatie die hij in zijn huidige werk ook moet kunnen geven én hij presenteert zichzelf (bij voorbeeld in een sollicitatie of op een netwerkborrel). De presentaties worden beoordeeld door peers, in- en externe samenwerkingspartners van de deelnemer, zijn leidinggevende en een docent. Bij onvoldoende resultaat volgt de deelnemer de volledige training opnieuw
  • De didactiek in de training moet aansluiten bij het 70:20:10 gedachtegoed. Deelnemers leren kennis te delen en elkaar op de werkplek te coachen in de vorm van peer instructie en feedback

Fijne uitdagingen, dacht ik zo…

Lees voor ‘Belastingdienst’ ook…

Laten we ons niet teveel ophangen aan ‘de Belastingdienst’. We kunnen hiervoor ook Rijkswaterstaat, de politie, een groot IT-bedrijf, ziekenhuis, of bouwbedrijf invullen.

Inspirerend?

Kunnen we hier wat mee? Kunnen jullie nog (op de stoel van Nanet) randvoorwaarden of eisen noemen die wellicht realistischer zijn of ons voor nóg een grotere uitdaging stellen? Vind je dit een voldoende interessante casus? Of is een casus toch niet zo belangrijk om een effectieve blended training Presenteren te ontwikkelen?

*Het ontwerp van deze opleiding over het proces Liquide Middelen bevat allerlei elementen die terugkomen in de randvoorwaarden van deze casus. De deelnemers leerden o.a. een briefing geven en elkaar feedback geven over de kwaliteit van uitvoering van procedures. Deelnemers deden zelfstandig opdrachten in kleine groepen en werkten met hun iPad in Moodle. Janneke Jong, inhoudsdeskundige en opleidingsontwikkelaar bij de Douane en ik hebben de opleiding samen gemaakt (ik was ingehuurd door UP Learning). Janneke heeft veel geleerd van de pilot van vorig jaar met de opleiding Liquide Middelen en van de feedback van deelnemers en coaches. Ze gaat nu de ervaringen verwerken in een verbeterd ontwerp. Deze bevindingen zullen ons inspireren en onze discussies voeden. Binnenkort volgt een beschrijving van doelen, structuur en leeractiviteiten. Ik ga ook een eenvoudige screencast maken.

 

1 thought on “Een casus als kader voor een training Presenteren

  1. Pingback: Samen een vaardigheidstraining maken en ‘sociaal leren’? | Helder & Wijzer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *