MoodleMoot 30 mei – samen een aantrekkelijke leeromgeving bouwen met Moodle

Op 30 mei organiseert Ned-Moove, de Nederlandse Moodlevereniging, haar jaarlijkse conferentie. Gebruikers van Moodle uit alle hoeken van opleidingsland, van PO tot bedrijfsopleidingen, komen bij elkaar om kennis en ervaring uit te wisselen over leren met Moodle. Dit jaar is het centrale thema: hoe werken docenten, ontwerpers en content-ontwikkelaars, HRD-ers en management samen om een rijke en effectieve leeromgeving te bouwen waar een cursist zich thuis voelt?

Het programma is vrijwel rond. We zijn blij met Hans de Zwart, een van onze founding fathers, die zijn keynote gaat houden over de toekomst van ELO’s voor kenniswerkers. Als professionals een soort handelsreizigers worden die hun kennis dan eens een tijd voor bedrijf X en dan weer bij organisatie Y uitventen, hoe willen zij dan leren? Voor hen is toch nooit alles in één leeromgeving te halen, al is hij nog zo ‘rijk’ ontworpen met alle toeters en bellen die Moodle biedt? Weten managers, ontwerpers en trainers wel genoeg van hun behoeftes? Ik ben daar heel benieuwd naar. Zelf ben ik natuurlijk ook zo’n nomadische kenniswerker. Waar haal ik het zelf eigenlijk vandaan?

De leeromgeving is …

…een certificatenfabriek, nee een speeltuin, een loungebar in een bibliotheek, een biechtstoel…

Wat ik wil weten, komt vaak tot mij via tweets van interessante lui op het gebied van leren met technologie, zoals Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe of Audrey Watters, maar als ik behoefte heb aan verdieping pak ik een boek. Ben nu bezig in Pervasive Information Architecture. Designing Cross-Channel User Experiences, van Resmini en Rosati. Ben het woord e-learning er nog niet in tegengekomen, maar toch is het interessant voor ons want blended learning is nu eenmaal een cross-channel experience.

Nu kom ik weer terug bij het thema van deze MoodleMoot want ik kwam in dat boek de parabel van de zes blinden en de olifant tegen. Je kent het wel.

Een olifant is in het dorp aangekomen. De plaatselijke blinden willen wel eens een olifant voelen. “Hé, een olifant is een pilaar”, roept de blinde die zijn poot aanraakt. “Nee, het is een soort touw”, zegt degene die de staart heeft gepakt. “O nee, het is een waaier”, beweert de man die met het oor wappert. “Jullie hebben het allemaal fout, want het is een grote muur”, roept degene die zijn handen op de enorme zij van het beest heeft gelegd.

Enzovoort. Er ontstaat een stevig dispuut, dat pas opgelost wordt als de wijze man van het dorp hen allemaal gelijk geeft. “Jullie hebben allemaal één stukje gevoeld en samen is dat een olifant.

Open elkaar de ogen en ontwikkel samen

Als in een grote opleidingsinstelling of organisatie met eigen opleidingsafdeling managers, onderwijskundigen, IT-ers en docenten gaan samenwerken aan de inrichting van een leeromgeving met aantrekkelijke cursussen zijn ze als die blinden die allemaal hun eigen belangen en ervaringen inbrengen.

Klik om te vergroten

Daarom hebben we drie tracks gevuld met sessies vanuit het perspectief van management, instructie-ontwerpers en docenten. In het schema hiernaast zie je dat ze elk met hun eigen vragen en belangen aan een leeromgeving werken. Soms begrijpen ze elkaar helemaal niet. Hopelijk is er juist een soepele doorstroom van kennis en ervaring. We moedigen daarom deelnemers aan om veel van track te wisselen, zodat je ervaringen vanuit verschillende perspectieven kunt combineren. Ga bijvoorbeeld eerst

  • Luisteren hoe een docent als Cees van Diest bij de informatica-opleiding van NOH-I zijn studenten binnen Moodle heeft begeleid
  • Dan bij Susanne Groeliker en Francois Walgering hoe een doordacht opleidingsontwerp als Virtual Action Learning in elkaar zit en hoe je dat in Moodle kunt bouwen
  • En ten slotte hoe je de implementatie van een nieuwe ELO of een nieuw opleidingsconcept kunt voorbereiden met een management game, geleid door nog een Ned-Moove founding father Pieter van der Hijden

Volg je dan de omgekeerde weg (van gebruik via ontwerp naar besluit) of juist de optimale route (lerend van ervaringen in het gebruik tot een goed plan komen)?

Meld je aan en kom meedenken en -praten.

Aantrekkelijk programma, ook voor non-Moodlers

Met veel plezier heb ik dit programma samengesteld. Er is echt voor iedereen die met Moodle werkt iets te halen, misschien met uitzondering van de echte techneuten. Het is een mooie doorsnede geworden van sectoren en doelgroepen en er zullen veel Moodlesites te zien zijn. Maar ook voor mensen die wel veel met e- en blended learning bezig zijn, maar Moodle (nog!) niet gebruiken is het een vruchtbare middag. Bovendien kost het bijna niets!

Moodle-ELO-ontwikkel-en-begeleid-methodiek?

Aan het eind van de middag houden we een debat over de vraag wat de beste methodiek is om vanuit ieders belang, kennis en ervaring de cursist te kunnen geven wat hij nodig heeft. Hoe help je elkaar? Zodat we niet als zes blinden allemaal om het hardst roepen dat we gelijk hebben.