Een DLWO inrichten: everything you always wanted to know…

De Elektronische Leeromgeving evolueert in het HO naar een Digitale Leer- en Werkomgeving. Management, ondersteuners, docenten en studenten vinden daar alles wat ze nodig hebben om het onderwijsproces te organiseren, te begeleiden, te beleven/doen (studenten!) en het onderwijs te volgen.

Klik om te vergroten

In dit stuk wil ik reclame maken voor een visiedocument over ‘de DLWO’, geschreven door Nico Juist, community manager van de Special Interest Group DLWO van SURFFoundation.

Digitale leermiddelen als ruggegraat voor een DLWO

Toen ik nog op de HvA werkte als vaardigheidstrainer heb ik heel veel gezocht naar goede theorie, checklists, oefeningen en vooral video’s. Dat leverde weinig op. Mijn collega’s en ik maakten veel zelf en dat was tijdrovend. Ik ben daarom bezig met een plan voor een collectie digitale leermiddelen die docenten in zo’n DLWO kunnen plaatsen om daar vaardigheidstrainingen op maat mee te geven aan studenten. Ik denk dat het succes van een DLWO mede afhankelijk is van de kwaliteit van de digitale leermiddelen die erin staan. Die vormen de ruggegraat. Studenten willen alles wat ze nodig hebben graag op een plek bij elkaar hebben. Boeken gaan eruit! (Over een tijdje…Ik schreef daar al over in het stuk over Open Educational Resources.)

Lezen!

Al researchend kwam ik in contact met Nico Juist. Hij schreef een enorm goed stuk over verleden, heden en toekomst van de ELO/DLWO: Een visie op de Digitale Leer- en Werkomgeving in het hoger onderwijs. Een drieluik. Ik heb zijn toestemming om het met jullie te delen.

Download de pdf.

Wie is de baas?

Nico beschrijft heel helder hoe een ELO (Blackboard van zeg 10 jaar geleden) evolueert naar een DLWO in the cloud met allerlei geïntegreerde web 2.0-toepassingen en social software apps. De dilemma’s van beleidsmakers op het gebied van ict en onderwijs zijn duidelijk, mede dankzij de scenario’s die Nico schetst. Moet ‘alles’ in de DLWO? Wie is de primaire actor die de inrichting mag bepalen? Wat doe je als docent als je studententeam liever een groep op LinkedIn maakt en zijn producten op GoogleDocs zet? Studenten zeggen: ‘We kunnen de DLWO niet goed gebruiken met een android tablet en dit gaat sneller.’ Conclusie uit het SHAPE-project: ‘De docent maakt expliciete keuzes welke tools in zijn onderwijseenheid gebruikt gaan worden, vanuit zijn didactische ontwerp.’ (Gelukkig…)

Afspraken

Hoe houd je je DLWO, in feite je digitale dashboard, overzichtelijk? Hij introduceert het voor mij nieuwe begrip ‘governance’. Een DLWO zal alleen floreren als er goede afspraken zijn gemaakt over het beheer van de content en als men elkaar daaraan houdt. Dat lijkt me wel een uitdaging voor hbo-docenten. (Ik was zelf ook slordig en eigenwijs…)

Transformeren of perfectioneren?

En dan natuurlijk de vraag: hoe kunnen docenten het onderwijs vernieuwen door die DLWO optimaal te gaan gebruiken? Heel sterk vind ik de paragraaf over het ‘dominant ontwerp‘. Misschien is het geen nieuwe gedachte, maar toch goed om bij stil te blijven staan: het onderwijsmodel van klas, rooster, module, boek en eventueel studiehandleiding, lokaal met docent en tentamen is heel hardnekkig. Het ligt bevroren in de hele onderwijsorganisatie, in de docenten en ook al snel in de studenten. Daar kom ik straks met mijn flexibel in te zetten digitale leerarrangementen voor ‘voorzitten’, teamconflicten oplossen’, ‘SMARTe doelen/criteria stellen’ of ‘besluiten nemen’ die studenten gaan doen op het moment dat ze die nodig hebben en gaan laten assessen voor hun portfolio. Als de inzet van een DLWO blijft bij het bestaande concept perfectioneren, dan wordt het niet wat.

Maar het komt goed…

Nico is wel positief over mijn plan. Hij ziet de ict-competenties van docenten in de nabije toekomst groeien. Er worden goede ervaringen opgedaan met ontwerpen voor modules en projecten in een DLWO. Nico geeft daar ook voorbeelden van in zijn stuk. Maar, het succes begint bij een goed doordachte, breed gedragen visie op 1. Wat voor soort onderwijs willen wij bieden en 2. Hoe gebruiken we de DLWO daarbij?

Wil je over dit soort vragen goed geïnformeerd blijven en meepraten, word dan lid van de Special Interest Group DLWO op Surfspace en van de LinkedIn groep Digitale Leer- en Werkomgeving in het Hoger Onderwijs.

About Isabelle Langeveld

Geboren in Haarlem, in 1968. Na mijn studie ben ik gaan werken als uitgever voor het hoger beroepsonderwijs. Sindsdien draait alles in mijn werk om: hoe leren mensen? Mijn bedrijf heet Helder & Wijzer. Ik richt 'leeromgevingen' in. Dat wil zeggen dat ik met de opdrachtgever bedenk wat zijn doelgroep nodig heeft aan leerervaringen om zich professioneel te ontwikkelen en taken met beter resultaat en meer voldoening uit te voeren. Ik ontwerp een training of e-learning module, analyseer de inhoud en betrek specialisten bij de realisatie van aantrekkelijke leeractiviteiten. Sinds een jaar of acht werk ik met Moodle, de internationaal gewaardeerde open source ELO waar je heel mooie opleidingen in kan maken. Ik ben bestuurslid van Ned-Moove, de Nederlande Moodle Vereniging.
This entry was posted in Leermiddelen, Opleidingsontwerp. Bookmark the permalink.

4 Responses to Een DLWO inrichten: everything you always wanted to know…

  1. Beste Isabelle,
    Je hebt een erg interessante Blog geschreven, prima. Je richt je vooral op het onderwijs, maar deze ontwikkelingen gelden natuurlijk ook voor het bedrijfsleven. Ik ben altijd een voorstander geweest om zoveel mogelijk functionaliteiten in één systeem te kunnen gebruiken (zoals zo mooi genoemd wordt: De Digitale Leer- en Werkomgeving), zodat de informatie ook op verschillende plaatsen te vinden is bijv. in de interne Wiki en in een te volgen E-Learning.
    Ik ben me het afgelopen jaar gaan verdiepen in het Open Source LCMS systeem ILIAS uit Duitsland. Dit is een complete Leeromgeving met E-Learning en Wiki ontwikkelmogelijkheden. Volgens mij sluit dit systeem perfect aan bij de wensen om alle mogelijkheden samen te kunnen gebruiken.
    Meer informatie is te vinden in de LinkedIn groep: ‘ILIAS Dutch E-Learning professionals’. Op het YouTube kanaal: ‘FutureLearing2011′ staan ook 2 filmpjes met uitleg voor geïnteresseerden. Ik ga me zeker aanmelden voor de genoemde LinkedIn groep.
    Succes verder en ga zo door Isabelle!
    Groet,
    Joke van Cappelle

  2. isabelle says:

    Beste Joke,

    Dank voor je compliment. Helaas wordt in het ho vrijwel geen open source software of platforms gebruikt. Het is meestal Sharepoint, Blackboard of N@tschool. Voor ILIAS zie ik dan ook weinig kans. Wel in bedrijfsopleidingen, waar het dan concurreert met Moodle. Ik ben wel nieuwsgierig waarom jij voor ILIAS kiest en of daar meer functionaliteiten in gecombineerd kunnen worden dan in Moodle. Ik benader je daar wel rechtstreeks over.

    Groet,
    Isabelle

  3. Roel Riepma says:

    Hoi Isabelle,
    Dank je wel voor deze WAARDEVOLLE informatie.
    Ook mijn zoektocht naar een goede DLWO gaat door. Momenteel verken ik met A New Spring de mogelijkheden van Memotrainer. Functioneel zit het tegelijkertijd eenvoudig en volledig in elkaar. Ook dit is weer semi Open Source (A New Spring verzorgt de begeleiding en advisering), waarbij “de teller” pas gaat lopen als er cursisten zijn die in de omgeving “hun voorbereidingen (kennistoetsen)” en “hun lessen (opbouw, didactiek, filmpjes, etc.)” gaan volgen. De mensen van A New Spring denken vanuit het leren van mensen en dat is voelbaar in de omgeving die ze opzetten. Je kunt goed zien waar iedere individuele deelnemer staat in zijn/haar ontwikkeling…
    Waar ik zelf op uit kom, is dat uiteindelijk iedere leeromgeving inhoudelijk en didactisch (van initiële ontwikkelvraag tot en met de toepassing van het VAK (Vaardigheid, Attitude, Houding)) goed doordacht moet worden ingericht. DWLO’s als Memotrainer maken het mogelijk om, voorafgaand aan de ontmoeting en training, deelnemers kennis te laten maken met “situaties”, “best practices”, “kennis bronnen”, “…”, waardoor tijdens de training direct ingespeeld kan worden op “heikele punten, lastige situaties, training van het VAK”.
    Ik kies op dit moment voor Memotrainer, vanwege hun visie, begeleiding en het feit dat we deze omgeving naar volle tevredenheid reeds gebruiken voor de Prince2 trainingen.
    Hartelijke groet en nogmaals dank voor de opnieuw waardevolle informatie, Roel.

  4. isabelle says:

    Hoi Roel,

    Hoe vergelijk je A New Spring met Moodle?